El pes del pensament

Una performance per a visibilitzar la desigualtat de gènere en l’àmbit acadèmic

El passat dijous, 17 de juny la biblioteca del Campus de Gandia va acollir la performance “Pes del pensament”, realitzada per les artistes, docents i investigadores Amparo Alonso-Sanz i María Vidagañ.

L’acció forma part del projecte R+D “Sensibilització en igualtat de gènere i diversitat sexual mitjançant intervencions artístiques en contextos universitaris”. L’obra vol fer visible la desigualtat de gènere, encara present en l’àmbit acadèmic.

La performance consistia en la classificació de 50 llibres de selecció aleatòria mitjançant un nou criteri, en funció del sexe de la persona que escriu el llibre. Aquesta classificació es va realitzar en tres columnes sobre el sòl: una columna on s’apilaven els llibres escrits per autors, una altra columna on es col·locaven els llibres escrits per autores i una tercera d’autoria mixta. L’activitat finalitzà registrant l’altura i el pes de les tres piles de llibres.

Les autores denuncien que “el coneixement científic és tradicionalment divulgat per homes, mentre que les dones s’obrin pas amb dificultat en el camp de les publicacions”. Així va quedar palés en el resultat d’aquesta performance. La gran majoria de llibres apilats foren els escrits per autors, mentre que la quantitat de llibres escrits per autores i d’autoria mixta fou infinitament inferior. El pes del pensament masculí en la societat quedà evidenciat davant del femení.

L’objectiu d’aquesta acció segons les autores és “fer visible l’aclaparadora majoria de llibres que hi ha a les biblioteques escrits per homes davant dels escrits per dones, amb totes les implicacions que això suposa per a la construcció del pensament col·lectiu”.
Volem felicitar la biblioteca del Campus de Gandia per aquesta iniciativa i esperem que siga la primera de moltes. Enhorabona!