11F DIA DE LA DONA I LA XIQUETA EN LA CIÈNCIA

| Sin comentarios

VI Edició de la campanya Porte una científica al meu col·le

Per sisè any consecutiu i amb motiu de l’11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, el Comité d’Igualtat del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) organitza la iniciativa ‘Porte una científica al meu col·le’, que es desenvoluparà durant el mes febrer en el marc de l’acció estatal, amb el suport de la Càtedra IVIO.

El reconeixement dels mèrits aconseguits per dones científiques i expertes continua sent una assignatura pendent a les aules, en les quals encara falten referents femenins que inspiren i permeten veure’s reflectides  xiquetes i adolescents, factor clau en la superació dels estereotips de gènere que persisteixen en la nostra societat i que influeixen en l’elecció i projecció d’un futur professional.

Segons l’Informe del Ministeri de Ciència i Innovació (Científica en xifres 2023) en la branca d’ensenyaments de Ciències, hi ha una major representació de dones en carreres de salut però molt baixa representació en enginyeres (al voltant d’un 25% són dones del total d’estudiants). Per tant, les desigualtats de gènere en la distribució de dones i homes en l’educació universitària es mantenen, amb una major representació d’homes en les carreres i estudis tècnics, i de dones en els estudis de la salut i d’àmbit social i jurídic.

Fan falta, doncs, polítiques decidides i mesures correctores que ajuden a equilibrar aquesta segregació horitzontal, iniciatives que han d’implementar-se en etapes prèvies a l’accés a l’educació universitària, ja que els estereotips de gènere determinen molt primerencament l’autopercepció i l’interès de les unes i els altres respecte de les diferents branques de coneixement.

La VI edició de ‘Porte una científica al meu col·le’ continuarà presencialment a les aules de més de 800 estudiants d’educació infantil, primària, secundària i batxiller amb l’objectiu de visibilitzar el treball de dones científiques i tècniques per a acostar a l’estudiantat  aquestes professions, mitjançant activitats divulgatives i de sensibilització, de la mà de dones que desenvolupen la seua activitat professional i/o acadèmica en l’àmbit de la ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques.

PROGRAMA

6 de febrer. Dia a dia d´una dona científica. CEIP Sant Francesc de Borja de Gandia. Impartit per Maite Sebastiá Frasquet.

7 de febrer. La màgia de la física. CEIP Sant Pere Apòstol de L´Alqueria de la Comtessa. Impartit per Romina del Rei Tormos.

7 de febrer. Taller de botànica i química orgànica. IES Ausiàs March de Gandia. Impartit per Isabel Martínez Nieto i Sagrario Torres Cartas.

8 de febrer. Què volem ser quan siguem grans? Reflexions sobre la dona en la ciència. CEIP Verge de la Font de Vilallonga. Impartit per Isabel Pérez Arjona.

8 de febrer. Acústica submarina. IES Vall de la Safor de Vilallonga. Impartit per Isabel Pérez Arjona.

12 de febrer. Celebrant l’11F. Ciència divertida. CEIP Sant Antonio de Pàdua de Xeresa. Impartit per Dt. Maria José Canet Subiela.

12 de febrer. Taula redona 11F. IES Ramón Muntaner de Xirivella. Amb Pilar Sánchez Rivero , Inés Picazo Díaz (Planta de regasificació de Sagunt) i Teresa Rubio López (IBV-CSIC).

12 de febrer. Referents científics femenins. CEIP Joan Martorell de Gandia. Impartit per Josepa Costa Murcia i Sagrari Torres Cartas.

13 de febrer. Conferència Rita Levi Montalcini y los retos científicos del siglo XXI. Biblioteca de Xirivella (públic adult). Amb Pilar Sánchez Rivero i Teresa Rubio López (IBV-CSIC).

12 de febrer. Taller: La comunicació dels mamífers marins i el soroll IES Maria Ibars de Dénia. Impartit per Blanca Feliu Tena.

14 de febrer. La màgia de la física. CEIP La Murtera Ador-Palma de Gandia. Impartit per Romina del Rei Tormos.

15 de febrer. La ciència nostra de cada dia. Col·legi Borja de Gandia. Impartit per Xelo Part Escriva i Amparo Girona Coma.

15 de febrer. Què volem ser quan siguem grans? Reflexions sobre la dona en la ciència. CRA Alfauir-Ròtova (infantil i primària). Impartit per Isabel Pérez Arjona.

28 de febrer. 1 entre un millón, cómo se investiga una enfermedad rara. IES Gonzalo Anaya de Xirivella (segon de batxiller). Amb Pilar Sánchez Rivero i Teresa Rubio López (IBV-CSIC). Selecció de llibres de la Biblioteca de Xirivella.